Защо децата трябва да играят със свободни части

Свободните части са материали, които могат да се използват по безкрайно много начини в процеса на игра и учене. Те са универсални и предоставят на децата хиляди възможности за творчество.  

Достъпът до различни свободни части в процеса на игра спомага за развитие на:

✅ Умения за разрешаване на проблеми

✅ Конструиране

✅ Креативност

✅ Концентрация

✅ Координация ръка-око

✅ Развитие на фината моторика

✅ Развитие на общата моторика

✅ Изграждане на език и речник

✅ Математическо мислене

✅ Научно мислене

✅ Грамотност

✅ Социално/емоционално развитие и др.

Това, което привлича децата към играта със свободни части е липсата на ограничения. Без предварително зададен начин на игра, предметите могат да се използват изцяло по преценка на децата. Те могат да измислят, изследват, създават и да си представят всичко, което поискат, а и да придават собствено значение и смисъл на предметите, с които играят. 

Каква е целта на играта със свободни части?

Педагогическата цел на играта със свободни части е да се даде възможност на децата да учат чрез игра, използвайки не играчки, а подръчни материали с отворен край.

Концепцията и терминът са формулирани през 1972 г. от английския архитект Саймън Никълсън, който изследваползите от свободната среда за развитието на детето. Той посочва, че „във всяка среда както степента на изобретателност и креативност, така и възможността за откривателство са право пропорционални на броя и вида на променливите в нея“. Той идентифицира свободните части като „всички неща, които задоволяват любопитството и ни доставят удоволствието, което е резултат от откритията и изобретенията“. Саймън Никълсън вижда свободните части като променливи, които вдъхновяват експериментална игра и в това вижда много ползи, защото „децата учат най-лесно в среда, в която могат да експериментират, да се наслаждават и да откриват нещата сами.“


Как да предложите свободните части на децата?

В идеалната ситуация свободните части трябва да са лесно достъпни, за предпочитане поставени на нивото на детето, където могат да се виждат и избират свободно. Но, ако нямате място редувайте свободните части, които предлагате за игра. 

Аз съм подредила нашите на рафт в библиотеката, в прозрачни кутии, за да може Момчето да ги вижда и да се сеща да играе с тях.

Макар че е най-добре свободните части да бъдат лесно достъпни, в отворени кутии, е важно да се съобразите с възрастта на детето относно по-дребните от тях, които бихте могли да съхранявате затворени. Става дума за всички, които са достатъчно малки, за да представляват опасност от задавяне, като стъклени топчета, малки камъчета, мъниста, помпони.

Когато дойде време за игра може да разпределите дребните части в поднос с отделения и да ги предложите на детето, което е вече достатъчно голямо, за да не се притеснявате, че ще ги лапне.

Подносите улесняват съхраняването на тези по-малки насипни части и помагат за насочване към тематична игра – могат да бъдат пролетни, есенни и зимни, пиратски, можете да създадете всичко, което искате, така че да отговарят на вашата обстановка и желания.

Също така е забавно да дадете на децата празни рамки за снимки и да ги оставите да създават свое собствено временно изкуство.

Какви неща могат да се използват като свободни части?

Възможностите са безкрайно много и наистина ограничени само от вашето въображение. Ако имате правилна нагласа, всичко може да се превърне в свободна част! 

Основното нещо, което трябва да запомните, е, че материалите трябва да са с отворен край, т.е. няма предварително определени правила за използване и с тях може да се създават произволен брой неща, с помощта на въображението.

Някои от любимите ми свободни части са:

Подръчни материали 

макари за конци, дървени халки за завеси, мъниста, копчета, топки, тенджери, купи, използвани пластмасови кутии и кофички от кисело мляко, пружини, шайби, стъклени топчета, гривни, капачки, коркови тапи, дървени кубчета, домино.

Природни ресурси

раковини, миди, пера, шишарки, листа, пръчки, жълъди, пясък, заоблени стъкълца от морския бряг.

Тъкани 

шалове, панделки, дантели, шнурове, прежда.

Материали за моделиране 

пластилин, глина, солено тесто и кинетичен пясък.

Пластмасови ресурси 

Лего, Плеймобил, магнитни и други конструктори.

Както виждате, свободните части не са играчки в традиционния смисъл на думата, те са колекция от предмети, които могат да се преместват, събират, споделят, разглобяват, подреждат, съхраняват, изграждат и да се играе с тях както можете да се сетите, и като такива, те са фантастичен ресурс за подкрепа на въображението в играта на децата в предучилищна възраст, а и след това.

С какво е полезна за децата играта със свободни части?

Ползите от предоставянето на свободни части с отворен край са толкова много!

С тяхна помощ ще създадете благоприятна среда, пълна с интересни предмети, които подпомагат творчеството и изобретателността. Безкрайните променливи гарантират постоянен интерес от страна на децата и възможността да преместват, модифицират или оформят играта и материалите, за да отговарят на индивидуалните изисквания, означава, че ресурсите са адаптивни към всички възрасти и етапи на развитие. Ето защо е невъзможно да използвате която и да е свободна част неправилно. Благодарение на това, децата свободно експериментират и се наслаждават на собствените си открития. 

Ето как свободните части спомагат за развитието на децата

Личностно, социално и емоционално развитие – независима игра, вземане на решения на какво и как да се играе, споделяне на ресурси, игра заедно с други.

Физическо развитие – фина и груба моторика, пинсетен захват, повдигане и носене.

Комуникация, речников запас, развитие на езика – Разговори по време на играта, научаване на нови термини в процеса. Разказване на истории по време на игра.

Математика – Овладяване на понятия като форма, размер, последователност, сортиране, броене, комбиниране и измерване.

Разбиране на света – Използване на свободните части по време на ролева игра; камъни в кухнята, дървени кубчета като коли, тестване на идеи и теории...

Изкуство – Възможност за изследване на медии и материали, прилагане на свободни части за творчество и изкуство.

Използвани източници:

https://www.pacey.org.uk/news-and-views/pacey-blog/2019/march-2019/getting-to-grips-with-loose-parts-play/

https://fairydustteaching.com/2016/10/loose-parts/

https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Nicholson?wprov=sfla1

Коментари